Brisk Recorder Quartet Amsterdam, Johan Linderoth Sunday 26 August - Vredenburg Leeuwenbergh
Blog: Concertzender, Early Music by Marijke Ferguson
"The Brisk Recorder Quartet Amsterdam and the Swedish singer Johan Linderoth created a sparkling hour with 15th and early 16th century songs during the Utrecht Early Music Festival 2012.
Considering the birth years of Senfl and Isaac, these tenor songs may seem to be very much outside the scope of the festival theme Sweelinck - Bach.
But nothing is less true. Where did the genius J.S. Bach find his inspiration, where did he acquire his compositorial skills? Here: in these hundreds of artfully structured canons, fugal fantasias and toccatas, based on folk songs composed by unknown masters and highly esteemed composers, such as Senfl and Isaac, and of course Josquin Des Prez.
In short: this hour of tenor songs was a shining pearl among the programmes of the Utrecht Early Music Festival 2012.
The tenor Johan Linderoth truly held tenore (power of expression and meaning). His voice has a timbre which blends perfectly with the complicated organization of overtones which is so specific to a recorder consort. Top. An hour full of the cheerful, entertaining and sometimes deeply moving art of the song with Brisk and Linderoth."
Review in Dutch >>
Musica Antiqua (Henry Drummond, April-June 2012)
"The songs of Henry Purcell and John Blow represent a beautiful union of text and music, each narrative idea is sensuously characterised with the utmost feeling. Testament to this, perhaps, is the fact that they also have a fairly substantial recording history. This disc, however, guarantees to engage listeners, whilst exhibiting fresh flavours unseen in those of its antecedents.
Linderoth's interpretation is striking and convincing, from the passionate 'Lovely Selina, innocent and free', to his moving take on 'Not all my torments' he manages to express the whole gamut of human emotion with utmost ease, and without any sense of artifice. His clear diction and warm middle range is sensitively mirrored in Lund's full and expressive accompaniment. Meanwhile, the solo lute works are amongst the most intimately stunning moments on the disc. Lund carries off Purcell's and Matteis's instrumental pieces with clear conviction, his own improvisation bears a sympathetic resemblance of these numbers, and functions as an atmospheric introduction to the stirring 'The fatal hour'... the overall presentation of the disc is stylish and flawless, and complements Linderoth's and Lund's attractively polished performance"
Early Music Review (David Hill, Feb 2012)
"This is a joy from beginning to end. CB[Clifford Bartlett] was very enthustiastic about Linderoth's earlier Dowland recording with Inger Alebo, and this is just as enjoyable. How wonderful to hear these songs accompanied entirely by a plucked instrument for a change, and sung with such perfect, accentless diction as to render the printed English text redundant. Many young British native singers cannot match Linderoth's perfect vowels, I am ashamed to say. Wonderful too, to hear 'Music for a
while' performed with all the correct notes for once, and the Alleluias of the Evening Hymn sung without a breath, I might add .... Every home should have one of these discs."
Nya Upplagan (Jan-Erik Zandersson, s 25, feb 2012)
"I Malmö finns ett litet, kvalitetstyngt skivbolag, Euterpe Musica, vars utgivning må vara av begränsad omfattning, men innehållet är desto mer dramatiskt. Nu aktuell är en cd med lutsånger av Henry Purcell och John Blow
där tenoren Johan Linderoth har bytt spelpartner (Inger Alebo spelade luta på hans förra, Dowland-skivan), Vegard Lund är lutenist på "Pleasures & Torments" och här har vi en cd av rent internationellt snitt när det gäller intensitet
i framförandet och hur Linderoth lockar och pockar med sin attraktiva stämma i denna blandning av känt och mindre, Lund får tillfälle att glänsa i avbrytande instrumentala stycken."
Nya Upplagan, feb 2012
Gitarr & Luta (Kenneth Sparr, s 53, nr 1, 2012) samt Tidig Musik (2012-1)
"Svensk-norskt musiksamarbete av högsta internationella klass bjuder tenoren Johan Linderoth och knäppinstrumentalisten Vegard Lund på kring temat kärlekens plågor och nöjen. Mest plågor blir det förvisso, men de kan inte framföras så
mycket bättre. Sångerna på skivan är komponerade av Henry Purcell, som står för det mesta av "plågorna" och hans något mindre kända landsman (och kanske lärare?) John Blow som i huvudsak får stå för "nöjena". Musiken är omisskännligt
engelsk till sin karaktär med åtskillig grund i den rika folkliga musiktraditionen och texterna har i vissa fall förtäckta, men uppenbara erotiska anspelningar, t.ex. Purcells She loves and
she confesses too... De flesta instrumentalmellanspelen för barockgitarr är hämtade ur den neapolitanske violinisten och gitarristen Nicola Matteis lärobok Le false consonanse della musica... publicerad i London 1680 och några år senare i en
engelsk version The False Consonances of Musick... Matteis hade kommit till England på 1670-talet och bländat med sitt virtuosa spel på violin. Han jämställdes också med Corelli. Några klaverstycken av Henry Purcell har arrangerats
för barockgitarren, bl.a. en Hornpipe och en menuett. Vegard Lund bidrar också med en alldeles egen improvisation i gammal stil på barockgitarren. För något år sedan skrev jag om Emma Kirkbys och Jakob Lindbergs tolkningar av
bl.a. sånger och musik av Henry Purcell på skivan Orpheus in England och några av Purcell-verken är gemensamma: Music for a while... ur tragedin Oidipus, She loves and she confesses too... samt den instrumentala Hornpipe. Båda
inspelningarna visar påtagligt hur väl sång i olika lägen passar utmärkt med knäppta instrument som ackompanjemang. Det finns likheter mellan Johan Linderoths och hans lärares Ian Partridges sångsätt: återhållsamhet kombinerad med kraftfullhet
och auktoritet, tydlig diktion, teknisk fullkomlighet utan överdrifter eller later samt en uppenbar inlevelse i den tolkade musiken. Det finns en intensitet i framförandet som verkligen berör. Vegard Lunds fina ackompanjemang på barockgitarr,
arciliuto och hans insprängda solostycken på barockgitarren bidrar till en sällsynt helgjuten musikupplevelse. Inspelningen är föredömligt balanserad och snyggt paketerad. CD-texten är insiktsfull, men ganska kortfattad. Jag saknar t.ex. instrumentarium,
musikkällor och inspelningsdata."
Gitarr & Luta nr 1, 2012
Buffalo News (Jan 2012)
"this is a shining survey of the popular art songs of 17th century England. [...] Linderoth sings with zest and style."
Read more >>
Classics Today
"Linderoth perfectly balances the mood of the music with the meaning of the texts...There are many recordings of Dowland songs, but this one deserves a place among the best of them."
Artistic Quality 10/ Sound Quality 10
Read more >>
Early Music Review (Clifford Bartlett)
"I can say that I enjoyed this enormously and was highly impressed by the excellent singing and rapport between song and lute. These are not the sort of performers who impose themselves so much on the music that it is Linderoth's Dowland that one hears. Dowland and his poets come first, but they are helped by sensitive and understanding singing and playing, together with a well-selected programme, // Highly recommended."
Gramophone, US Reviews (Laurence Vittes)
"There is much pleasure to be found in this fresh-sounding recital by the Swedish tenor Johan Linderoth, who ha studied with Ian Partridge and performed regularly with a number of leading early music groups. With lutenist Inger Alebo, a student of Jakob Lindberg at the Royal College of Music, providing a discreetly vibrant, perfectly balanced accompaniment, Linderoth imparts to Dowland's exquisite art songs the feeling that that they are being illuminated with the same flashes of imaginative surprise that the composer must have felt at their creation."
Patrik Karlsson (Gitarr och luta)
"Oj oj oj var ska jag börja, ska jag smälla av allt krut med en gång och berätta att detta är den bästa svenska skiva jag hört på ett bra tag.// Johan Linderoth har en fantastiskt behaglig röst, han lyfter Dowlands musik till den upphöjda plats den förtjänar. Han har en enormt vackert fraserad infallsvinkel till sången.// Inger Alebo tillför mer än bara ackompanjemang, hon har en superb tajming och ett behagligt sväng.// Alebos spel är rent och följsamt, hon spelar mer som en sångare än en lutenist.// Vissa saker bör man inte missa."
Tidig Musik (Daniel Blockert)
Jag börjar med att spela I saw My Lady weep, en sång som skoningslöst avslöjar tillkortakommanden hos sångaren. Döm om min förvåning när Linderoth framförde denna sång, och resten av skivan med en säkerhet och stilkänsla som överrumplade mig fullständigt. Snabbt dök auktoriteterna på området fram ur skivhyllan för jämförelser - Peter Pears, Martin Hill, Ian Partridge, Paul Agnew, Charles Daniels - och faktum är att Linderoth klarar konkurrensen alldeles utmärkt. En oerhört stark solodebut alltså, men in sammanhanget får inte Inger Alebos följsamma lutspel glömmas bort."
Sydsvenskan (Carlhåkan Larsén)
"Johan Linderoths ljusa och lättrörliga röst fångar stämningarna alldeles förträffligt, och Inger Alebo utgör med sin diskreta och kunniga lutkonst en perfekt partner."
Göteborgsposten (P-G Bergfors)
"Utsökt! Så sjunger tenoren Johan Linderoth med en stämma som verkar gjord för att sjunga Dowland. Inte bara tekniskt synnerligen drivet och på det sätt man kan begära av en som låtit sin utbildning särskilt inriktas på utförande av tidig musik, utan också med tillbörligt uttryck och hänsyn till texten. På samma höga nivå hantera Inger Alebo sin luta när hon ackompanjerar i dessa femton av åttioåtta sånger om kärlek och död som Dowland skrev för 400 år sen. "Tiden står stilla". Lägg till det musikaliska innehållet i en mycket ambitiös layout av omslaget. Alltså en vacker och värdefull skiva."
MusicWeb International (Oct 2007)
"Johan Linderoth is giving a very powerful and emotional interpretation of the text...Very moving is how Linderoth sings the concluding phrase"
Read more >>
Sa-cd.net (Feb 2007)
"The two tenors, Leif Aruhn-Solén and Johan Linderoth are esqusite in their handling of Monteverdi´s dissonances and in conveying the feeling of...so much to lose and long for."
Read more >>
Svenska Dagbladet (Feb 2007)
"Samtliga medverkande är fantastiska och de behandlar Monteverdis underbara melodik med dess dissonanser med säker känsla. Stilsäkert och direkt fantasieggande. Ljudet är bland det bästa man kan höra. En av årets skivor redan!"
Read more >>
Hallandsposten
"Helt klart en av de mer spännande körskivorna på mycket länge"
Fanfare (Nov 2009)
"Tenor Johan Linderoth is superb in the demanding role of the Evangelist"
Read more >>
BBC Music Magazine (Nov 2009)
"The limited pitch-range, virtually never beyond an octave, the formulaic melody and the
unimpassioned narrative approach of tenor Johan Linderoth are strangely moving"
Read more >>
Gramophone (Sep 2009)
"The excellent sound recording has an attractive amount of reverberation, which is shrewdly manipulated by Johan Linderoth and Jakob Block Jespersen"
Read more >>
MusicWeb International (Sep 2010)
"The Evangelist is persuasively sung by Johann Linderoth (tenor) in a kind of chant close to the rhythms and intonations of speech."
Read more >>
Berlingske Tidende
"Ars Nova Copenhagen med solister prædiker suverænt og har lavet verdens bedste indspilning af Schütz' Lukas-Passion."
Politiken
"Ars Nova synger med enestående kontrol og stor skønhed. Kun ren, simpel, ofte enstemmig sang. Kølig og læskende som kildevand. Tenoren Johan Linderoth som evangelisten og Jakob Bloch Jespersen som Jesus er begge glimrende solister."
Kristeligt Dagblad
"En særdeles smuk og helstøbt udgivelse."
Nomono (March 2011)
"Johan Linderoth er en overbevisende evangelist [...] En skarp konkurrent til Bachs juleoratorium og påskekantater."
Read more >>
Gramophone (Sep 2010)
"Johan Linderoth's compassionate Evangelist is emotively partnered with Hille Perl's consort Sirius Viols"
Read more >>
Opera News (Sep 2010)
"The Evangelist in this work, also a tenor, is given voice by Johan Linderoth, whose astringent tone adds an appropriately reverent cantorial edge as the work's interlocutor."
Read more >>
MusicWeb International (Sep 2010)
"The evangelist in this work is Johan Linderoth whose subtle freedom and perfect articulation of the text are close to the ideal."
Read more >>
Berlingske Tidende (Sep 2010)
"De fire solister i skikkelse af Else Torp, Adam Riis, Johan Linderoth og Jakob Bloch Jespersen gör også et kolossalt indtryk."
Read more >>
Musik & Kirche (March 2010)
"Sehr warmen, geschmeidigen und doch tranparenten Gesamtklang."
Read more >>
Aachener Zeitung (March 2010)
"Schütz schlägt aus jedem Wort musikalisch kostbare Funken."
Read more >>
The Daily Telegraph (Feb 2010)
"Vocally first-rate, this is a disc on which solemnity and vitality coalesce."
Read more >>
MusicWeb International (April 2011)
"I am particularly impressed by the singing of the two tenors Adam Riis and Johan Linderoth and the bass Jakob Bloch Jespersen."
Read more >>
Custos (March 2011)
"Theatre of Voices indfanger på strålende vis Buxtehudes intime tonesprog."
Read more >>
Gramophone (March 2011)
"The superb musicianship of the six voices and seven instrumentalists make this easy to recommend enthusiastically"
Read more >>
KlassiskMagasin (Feb 2011)
"En fenomenal utgivelse, fullstappet av gleder du ikke bør nekte deg."
Read more >>
Musikansich.de (Jan 2011)
"Alle sechs Sänger spüren sensibel der Delikatesse dieser Musik nach."
Read more >>
Sydsvenskan (Jan 2011)
"En udda men utmärkt inspelning, gjord i Helsingør av ypperliga krafter [...] där tenornamnet Johan Linderoth känns igen"
Read more >>
Classics Today (Dec 2010)
"Extraordinary and delightfully surprising [...] All of these singers are excellent."
Read more >>
Kristeligt Dagblad (Dec 2010)
"En fin udgivelse."
Read more >>
Berlingske Tidende (Dec 2010)
"Enhver elsker af barokmusik vil sidde som klistret til højtalerne."
Read more >>
International Record Review (Dec 2010)
"The disc celebrates great musicality."
Read more >>
Audiophile Audition (Dec 2010)
"This is an outstanding release, stirred to great heights by the ever-energetic Paul Hillier and his marvelous Theater"
Read more >>
Klassisk (Nov 2010)
"Buxtehudes vokalværker klinger lyslevende og vedkommende."
Read more >>
The Observer (Oct 2010)
"Of the very highest quality [...] Highly recommended."
Read more >>
Classics Today
"there's something for everyone here, especially listeners looking for a fundamentally traditional Christmas program that nevertheless dares to venture slightly off the well-trod path. Strongly recommended."
Read more >>
Fanfare (Feb 2011)
"it is hard to imagine either work ever being better presented. "
Read more >>
Fanfare (Jan 2011)
"Singing and instrumental playing of great refinement and expressive intensity [...] highly recommended."
Read more >>
Fono Forum (Aug 2010)
"Belegt die Bandbreite der Schütz'schen Klangsprache sehr schön."
Read more >>
Klassik.com (June 2010)
"Technisch, intonatorisch und klanglich wird zweifellos ein hohes Niveau geboten."
Read more >>
Dansk Musik Tidsskrift (April 2010)
"Det er flot at Dacapo kan udgive denne serie med et dansk ensemble, der kan skabe en så sublim oplevelse."
Read more >>
Kristeligt Dagblad (April 2010)
"Man kan ikke forestille sig noget mere ærligt og ægte [...] Ingen kan göre det bedre end Ars Nova Copenhagen."
Read more >>
Politiken (March 2010)
"I det store og svimlende atmosfæriske kirkerum blander de ligefremme stemmer sig til et væv af dybt interessante linjer."
Read more >>
MusicWeb International (June 2007)
"It's thoroughly recommended, then, both as an introduction to this corner of sixteenth century polyphony and as an example of how to capture the musico-liturgical intentions of one of its greatest exponents when working in this devotional framework."
Read more >>
Listen to Norway (Dec 2003)
"The end result is truly unique and compulsory listening for any Bach devotee."
Read more >>